HVORDAN UDVIKLER VI DIGITALE PERLER TIL UDDANNELSER?

Foto: Lasse Baltzer

Engang var tavle, bøger og fotokopier de vigtigste redskaber i meget undervisning. Men i dag er digitale elementer føjet til listen over værktøjer, som kan styrke læringen og gøre den mere inspirerende. Et nyt projekt skal danne grundlag for at skabe flere digitale elementer i uddannelsen af SoSu-assistenter på tværs af grænser – og det har fået støtte fra Erasmus+.

Sygepleje, dispensering af medicin, løfteteknik, hygiejnehåndtering. Uddannelsen til social- og sundhedsassistent sker i dag som en kombination af skoleforløb og praktik. Og selvom der allerede er en del digitale elementer flettet ind i uddannelsen, så er der plads til mange flere i form af eksempelvis simulation, digitale casehistorier, interaktiv video og virtual reality. Men økonomien er en udfordring.

– Det er hammerdyrt at udvikle digitalt undervisningsmateriale af høj kvalitet. Derfor er det en fordel at udvikle elementer, som kan bruges af mange, fortæller Peter Wendelbo.

Han er projektleder på D-Light, der er realiseringen af en ide, som længe har ulmet hos Videnscenter for Velfærdsteknologi Vest Danmark. Ideen har nu udmøntet sig i et projekt, der har modtaget støtte fra Erasmus+.

– Vi lider af de samme sygdomme, selvom vi bor i forskellige lande. Og som ældre har vi brug for den samme pleje og omsorg. Så hvorfor ikke udvikle digitale uddannelsesforløb, der kan bruges i flere lande – og som kan versioneres til det enkelte land rent sprogligt? Det sidste forventer vi, teknologien kan automatisere i løbet af ganske få år.

EU-kontoret har givet god og professionel sparring

Sådan var tankegangen hos Videnscenter for Velfærdsteknologi, da de tog fat i NordDanmarks EU-kontor for at få afklaret, om der var mulighed for at hente EU-støtte og finde partnere til projektet i andre europæiske lande.

– EU-kontoret har givet os en god og professionel sparring hele vejen igennem. Deres viden om den politiske dagsorden i EU, og hvad der skal til for at opfylde forventningerne fra politisk side, når man skriver en ansøgning, har været meget værdifuld for os, fortæller Peter Wendelbo.

FORMÅL
At udvikle, demonstrere og dele en Best Practice model for samarbejde omkring digitale undervisningsløsninger på tværs af lande.

PROGRAM
Erasmus+

BELØB
2.162.000 DKK

PROJEKTFORLØB
01.03.2022 til 31.01.2024

PARTNERE
SOSU Nord (Danmark), Svenska Framtidsskolan i Helsingforsregionen (Finland), Tallinna Tervishoiu Korgkool Stichting Regionaal (Estland), Opleidingencentrum Zuid-Holland Zuid, (Holland) og Calasanz Santurtzi S.L. (Spanien).

NDEU’S BIDRAG
NDEU har hjulpet de danske projektpartnere med at finde partnere i udlandet gennem Enterprise Europe Network og har givet sparring på udarbejdelsen af ansøgningen.